Sunday, October 4, 2009

Aku hanya manusia biasa...

Aku hanya seorang manusia...
seorang manusia biasa!
aku bukan orang yang sempurna..
masih tetap punya sisi gelap yang hina,
masih punya kelemahan yang nyata.
namun itu semua salah aku ke?
menjadi orang yang tidak sempurna?
setahu aku,
fitrah manusia itu tiada yang sempurna.
namun kenapa ada yang mendambakan kesempurnaan dalam hidup aku?
aku benci orang yang suka menilai dan menghukum orang.
bagi komen macam-macam,
kritik orang sehebat-hebatnya!
kau tu hebat sangat ke nak menilai orang?
kau tu sempurna sangat ke nak menghukum orang?
YA, AKU SEORANG YANG HINA!
jadi apa masalahnya pada kau?
aku sedar siapa diri aku!
siapa kau nak menghukum aku?
aku pernah mengalami zaman gelap aku.
tapi tu semua dah berlalu..
aku dah mulakan hidup baru.
tapi kau tak nampak perubahan aku!
kau tau tak betapa merananya hidup aku untuk melupakan kisah hitam tu?
kau hanya tau menghina, mencaci aku sewenangnya!
kau tak pernah tau derita aku!
kau takkan nak tau pun.
sebab kau rasa kau tu mulia...
memandang hina aku yang terpalit kekotoran silam ni...
aku kesal dengan kau...
orang lain menyanjung kemuliaan kau tapi kau hanyut rupanya!
hanyut dengan lumrah manusia..
memandang keburukan dari kebaikan.
biarlah...
mungkin ini dugaan untuk aku.
engkau, ingatlah!
Hidup ni ibarat roda...
tak mustahil satu hari nanti,
semua ni akan berlaku pada kau.
apa aku akan buat masa tu?
aku serahkan segalanya pada DIA...

3 comments:

  1. Persetankan mereka
    Yang hanya tau menilai dan mengadili orang lain
    Apa mereka fikir mereka TUHAN?
    Apa mereka fikir mereka MULIA?
    Apa mereka fikir mereka TINGGI DARJATNYA?
    Ketahuilah
    Manusia itu tidak lepas dari membuat kesalahan
    Fitrah
    Biarlah kita nampak sesuatu yang buruk luarannya dan cari apa yang baik di dalamnya
    Daripada
    Cantik luaran tapi BERULAT di dalam!
    Namun hakikatnya luar itu pun tidaklah begitu cantik....

    Just be strong babes! =)

    ReplyDelete
  2. terima kasih sebab selalu disisi aku.

    ReplyDelete