Friday, January 22, 2010

aku B . O . D . O . H. so WHAT?!!!.

Menang aku seorang yang BODOH!
so what?!
maafkan aku;
andai bahasa aku kasar bunyinya.
namun itu yang aku rasa di saat ini!
aku cuma rasa terkilan.
aku hanya manusia biasa.
tak sempurna.
masih ada cacat celanya.
tapi kenapa ada yang tak boleh terima hakikat?
kenapa?
ya, aku akui.
mungkin orang melihat aku punyai pelbagai kebolehan.
dan juga mampu melakukan hampir segalanya;
tanpa bantuan sesiapa pun.
tapi semua itu bukan penanda aras yang patut menjadi kayu ukur!
kayu ukur melabel aku sebagai orang yang bijak juga dalam pelajaran!
aku terguris, kawan-kawan...
aku tahu aku tak sebijak kalian.
namun aku tetap bersyukur dengan pencapaian aku.
aku bukan macam kamu semua.
membandingbeza sesama sendiri,
tak puas hati itu,
tak puas hati ini,
tak adil itu,
tak adil ini,
sepatutnya begitu,
sepatutnya begini.
maafkan aku, kawan-kawan.
itu bukan aku!
aku tahu kamu juga bersyukur seperti aku,
tapi kenapa kamu semua tak dapat menerima keputusan itu seadanya?
bagi aku,
cukuplah andai pencapaian aku itu menggembirakan hati mama dan abah.
sudah cukup bagi aku!
andai mereka tidak berkata apa,
kenapa kamu semua harus mempersoalkan aku??
aku terluka, kawan-kawan...
memang keputusan aku tak tinggi.
langsung tak tinggi!
tak mencapai tahap anugerah pun.
tapi kenapa harus disoal berkali-kali?
cuba kamu berada di sisi aku,
bila orang mempersoalkan kebodohan kau,
'Eh, kenapa pointer kau tak tinggi pun?!'
apa yang kau rasa?
gembira?
bangga?
memang aku hanya tergelak dan tersenyum bila kamu semua bertanya,
tapi dalam hati aku menangis...
tiada siapa yang suka dilabel bodoh.
bila hasil titik peluh,
jerit perih aku berusaha,
kamu label sebagai satu kebodohan!
siapa yang takkan terguris?
aku tahu kamu tak bermaksud melukai aku,
kamu memang suka menilai,
suka membandingbeza,
sebab itu memang cara kamu.
kawan-kawan,
tolonglah!
bersyukur atas segalanya...
kerana aku terluka;
terluka kerna kamu...

No comments:

Post a Comment